Seitsemän pahinta parturimokaa

Enemmistö partureiden asiakkaista osaa käyttäytyä ihmisiksi ja kaikki sujuu hienosti. Aina ei kuitenkaan mene täydellisesti. Haastattelimme kokeneita partureita ja kysyimme mitkä ovat asiakkaiden pahimmat toistuvat mokat. Parturimokat sisältää noloja tilanteita ja korjauskelvottomia lopputuloksia.

1. Itse tehdyt leikkaukset

Kenellepä ei olisi joskus tullut mieleen, voisiko omat hiuksensa leikata itse. Tee-se-itse-mies on jo kokenut erilaisten työkalujen käyttäjä. Sakset ja peili - ei kai se kovin vaikeaa voi olla?

Parturikin on voimaton, kun penkkiin istuu posket punaisina asiakas, joka on kotona koittanut leikata itselleen uutta mallia, mutta on vahingossa saksinut turhan reippaalla kädellä. Hiukset onneksi kasvavat takaisin, mutta parturikäynnin aikana liian lyhyeksi leikattuja osia ei saada takaisin. Monesti kuosista kuitenkin saadaan ammattilaisen käsissä vielä pelastettua siedettävä!

Yleinen moka miehille käy itse pulisonkeja ja muita hiusrajoja trimmatessa. Kun tosimies siistii, niin symmetriaan ei aina kerkiä kiinnittää huomiota. Joskus parturiin tulevilla näkyy monien senttien heittoa pulisongeissa. Jos siistit rajoja, hyvä vinkki on laittaa etusormet pulisonkien päihin ja katsoa peilistä, että edestäpäin katsoen sormet ovat samalla korkeudella.

2. Halutaan uusi tyyli, mutta ei tiedetä mitä

Parturi on hankalassa tilanteessa, jos ennalta tuntematon asiakas ei yhtään osaa sanoa, mitä haluaa. Hyvä parturi osaa tietysti ehdottaa, mutta kannattaa silti aina etukäteen miettiä, kuinka toiveensa pukisi sanoiksi. Vaikka ajattelet, että haluat vain "tavallisen" tai "normaalin", mieti, mitä se sinulle tarkoittaa.

Esimerkiksi konkreettiset mitat ovat hyviä. Kännykästä on kätevä näyttää esimerkkikuvia. Ei kukaan mene muillekaan ostoksille niin, että myyjälle osataan kertoa vain olan kohautus.

Siitä ei tarvitse stressata, jos et ole aivan varma toiveistasi tai osaa täydellisesti kuvata ajatuksiasi. Jos haluat parturilta apua ideointiin, muista kuitenkin, että varaat sopivan pitkän ajan.

Katso, mihin kysymyksiin parturissa kannattaa valmistautua vastaamaan. Muista myös, että hiuksista ei voi tarkasti nähdä, miltä ne ovat näyttäneet kuukausi sitten!


Taakse kammatut nuoren miehen hiukset

3. Asiakas ei suostu pesemään hiuksia

Puhtaat hiukset parturissa eivät ole pelkkä hygienia- ja miellyttävyysseikka. Likaiset hiukset kuluttavat parturin työkaluja. Hyvät parturin sakset maksavat useamman sata euroa ja hiuksissa oleva lika vaurioittaa niiden pinnoitetta.

Joskus parturiin saapuu asiakas, jolla selvästi on likaiset hiukset, mutta joka ei suostu hiusten pesuun. Eräs parturi muistaa pesusta kieltäytyneen asiakkaan, joka sanoi, että parturi voi hakea viereisestä tarjoustalosta uudet sakset, jos vanhat hajoavat.

Tällaisissa tilanteissa parturien kanta usein on, että jos hiuksia ei pestä, niitä ei silloin myöskään leikata. Jos parturisi veloittaa erikseen pesusta, etkä halua maksaa, pese hiuksesi juuri ennen parturiin menoa.

Parturit myös tietävät asiakastyypin, joka sanoo hiuksien olevan puhtaat, koska ne on eilen pesty. Ei hiuksia normaalisti joka päivä tarvitse pestä, mutta parturissa eilen pestyt hiukset eivät ole enää tänään tarpeeksi puhtaat.

4. Oharit tai peruuttaminen viime hetkellä

Parturit ovat yrittäjiä, joiden tulot riippuvat suoraan maksavien asiakkaiden määrästä. Jos jätät varatun ajan käyttämättä tai perut ajan viime hetkellä, ei parturilla ole mitään mahdollisuutta saada toista asiakasta tyhjälle ajalle. Kukaan ei varmasti mielellään ota palkatonta peukalonpyörittelytaukoa keskelle työpäivää.

Törkeintä, mitä voit parturille tehdä, on varata aika ja tehdä oharit. Silti juuri tästä mokasta on kaikilla partureilla eniten kokemuksia.

5. Myöhästyminen

Myöhästymiseen pätevät osin samat seikat kuin ohareihinkin. Jos parturi pääsee aloittamaan työn myöhässä, todennäköisesti se myös päästään lopettamaan myöhässä, ja ketjureaktio on alkanut. Myöhästymällä saatat sotkea parturin koko loppupäivän aikataulun tai viedä häneltä päivän lounastauon. Lisäksi se vaikuttaa jälkeesi tuleviin muihin asiakkaisiin.

Myöhästelijöitä valitettavasti aina löytyy, vaikka useimmat osaavatkin olla ajoissa. Jos huomaat myöhästyväsi, ilmoita parturillesi heti kun mahdollista.


Parturi leikkaamassa hiuksia koneella

6. Ei kerrota, jos ei miellytä

Tämä moka on lähisukulainen sille, ettei alunperinkään osata kertoa, mitä halutaan. Moni parturi tunnistaan tilanteen, jossa leikkauksen aikana asiakas nyökyttelee ja sanoo hiusten näyttävän ihan hyviltä. Myöhemmin asiakas kuitenkin marssii takaisin liikkeeseen valittamaan, kuinka kaikki meni pieleen ja hiukset ovat hirveät.

Leikkauksen aikana ja päätteeksi kannattaa avata suunsa, jos yhtään tuntuu siltä. Parturin on helpompi tehdä korjauksia käynnin aikana kuin parin päivän päästä. Korjausehdotus käynnin aikana ei tarvitse olla tarkkaan harkittu ja ehdoton komento, jonka parturi robottimaisesti toteuttaa. Parturilta voi vain kysyä mielipidettä, jos jotain tulee mieleen.

7. Mielen muuttaminen kesken leikkauksen

Myös tämä moka liippaa läheltä aiempaa kohtaa, jossa parturille ei osata kertoa mitä halutaan, ja toisaalta myös sitä, että ei sanota, jos tuntuukin leikkauksen aikana, että jälki ei miellytä.

Parturit kohtaavat välillä asiakkaita, jotka kesken leikkauksen keksivätkin, että heidän alunperin kertomansa ei ehkä ollutkaan aivan se, mitä he oikeasti haluavat. Pieniä tarkennuksia on tietysti hyvä tehdä leikkauksen aikana, mutta ei koko mallia voi vaihtaa kun leikkaustyö on jo menossa. Usko tai älä, näinkin on oikeasti tehty. Tämänkin tarinan opetus: mieti etukäteen mitä haluat ja miten voisit välittää tiedon parturille joko sanoilla tai kuvilla.